Thursday, 24 March 2016

RAM. Eesti varajane arvutikunst

Ma külastasin 19. märtsil KUMU kunstimuuseumis näitust "RAM. Eesti varajane arvutikunst", mis andis lühikese ülevaate 1980-ndate lõpus ja 1990-ndatel aastatel Eestis loodud arvutigraafikast ja animatsioonidest. Näituse peamiseks eesmärgiks on tutvustada inimestele varajast arvutikunsti, kuna vähesed on üldse selle olemasolust teadlikud. Sellepärast on ka näituse nimeks RAM: arvuti muutmälus tuleb andmeid pidevalt säilitada, et need uutega üle ei kirjutataks. Sama on ka inimeste puhul - kui neile minevikku meelde ei tuletata, kaoksid arvutikunsti algusaja teosed unustusse. Külastamiseks valisin just selle näituse, kuna tunnen huvi arvutite ja nende ajaloo vastu.
Näitus koosnes viiest väljaprinditud arvutiga genereeritud kujundist, ühest arvutis joonistatud teosest, viiest arvutist ja ühest projektorist. Projektor ja iga arvuti näitas mitut erinevat arvuti abil loodud videoklippi või arvutimängu. Esimene mulje näitusest oli väga kaootiline - mitmed erinevad helid mängisid korraga, muidu peaaegu pimedat ja musta tuba valgustavad muutuvate piltidega ekraanid. Kuid see kaos kaob, kui astuda kindla teose juurde ning keskenduda sellele - n.ö saada sellelt andmeid.
Näituse igal teosel on erinevad autorid, kellest enamus on kas programmeerijad või mingil määral seotud arvutigraafika loomisega. Esindatud olid järgnevate autorite teosed: Raivo Kelomees, Renee Kelomees, Ragnar Kurm, Jaan Tallinn, Hillar Uudevald, Alar Koot, Indrek Pinsel, Jüri Tallinn, Ott Aloe, Hasso Brück, Juhan Soomets, Oleg Maskhov, Raul Keller, Helger Lipmaa, Jüri Tenson, Vello Tamm, Jüri Lilles, Mart Mänd, Viktor Sillats, Krista Sillats, Keith Sillats, Tarvo Kurm, Alo Paju, Ahti Heinla, Priit Kasesalu, Kaspar P. Loit, Margus Klesman. Kunstiga on neist kõige rohkem seotud Raivo Kelomees, kes on kunstnik ja kunstikriitik ning Vello Tamm, Endla teatri peakunstnik.

Kõige rohkem kõnetas mind Renee Kelomehe teos "Geom I". "Geom I" on arvutianimatsioon, mille põhikomponent on taustal liikuvad jooned, kuid teose fookus on keskel - animatsiooni käigus joonistatakse taustale erinevaid kujundeid. Teosel toimub kujundite lisamine ja eemaldamine aeglaselt ja sammhaaval, kõik on väga rahulik ja lausa hüpnootiline. Värve teosel pole ja kõik kujundid on hallitoonides, siiski on teos üsna hele, kuna suur osa taustast on kogu animatsiooni käigus valge. "Geom I" kõnetab mind just sellepärast, et see illustreerib hästi varase arvutigraafika loomise maailma: on tekkinud uus vahend kunsti loomiseks, kuid ei olda veel kindlad, milleks täpsemalt seda kasutada ja seetõttu katsetatakse paljude erinevate ja veidrate teostega, millel peamine eesmärk on tihti lihtsalt demonstreerida uue tehnoloogia võimalusi, näiteks animatsioonide loomise lihtsust ning võimalust luua kergelt kujundeid ja pilte, mida oleks keeruline teha päriselus.

No comments:

Post a Comment